За втора година България отбеляза Деня на четенето с рекорден брой регистрирани участници. Под мотото „Иновациите започват с четене“ 294 378 читатели и слушатели от страната и чужбина се включиха като посланици на каузата и отделиха време, посветено на разказването на истории, обсъждането на книги, четене в офиса и други.
Националната инициатива, организирана от фондация „Детски книги“, фондация „Четене“ и сдружение „Книги и четене“, се проведе за първи път през 2023 г. със записани близо 180 000 читатели и слушатели. Тази година празникът беше отбелязан в 1078 училища, 238 библиотеки и читалища, 438 детски градини, близо 30 български училища в чужбина и близо 120 организации, сред които общини, университети, книжарници и издателства, центрове за работа с деца и възрастни хора, радиостанции и компании от различни сектори.
Денят на четенето премина отвъд границите на страната ни с регистрирани четения в Германия, Австрия, Чехия, САЩ, Великобритания, Турция, Нидерландия, Италия, Испания и други. Всички регистрирани организации са отразени на специалната карта, която е достъпна ТУК.
Кампанията е част от плановете за популяризиране на четенето, заложени в програмата на Националния пакт за четенето, учреден на 17 ноември 2023 г. Регистрирани събития, свързани с Деня на четенето 2024 г., продължават и тази седмица, а отминалите онлайн инициативи са достъпни за всички читатели на www.readingfoundation.bg.
„С тазгодишното издание на Деня на четенето искаме да покажем, че четенето е в основата на иновациите, уменията, гражданското съзнание и устойчивото развитие“ – споделя съорганизаторът на кампанията д-р Виктория Бисерова, председател на УС на сдружение „Книги и четене“ – „Време е да поставим четенето като основен приоритет и да опровергаем твърденията, че е дейност, предназначена единствено за удоволствие в свободното време“.
Връзка между намаляващите нива в уменията за четене и редица обществени проблеми като пониженото качество на образованието, високия процент млади хора, неангажирани с учене или работа, намаляването на качеството на работната ръка, по-ниския интерес към участие в културния живот и намаления интерес към заемане на гражданска позиция по важни теми беше направена от родни и чуждестранни експерти през октомври тази година в рамките на международния форум „Бъдеще 2.0: инвестиции в грамотността за демокрация, устойчиво развитие и човешки капитал“.
„Ако искаме да променим негативните резултати в различни сектори и сме решени да променим средата в България към по-добро, трябва да инвестираме усилия и средства в стимулирането на четенето и достъпа до книги за всеки български гражданин от най-ранна възраст. В тази посока работи и Националният пакт за четенето, чиято основна цел е разработването на Национален план за четенето – визионерски стратегически документ за промяна на средата и постигане на Целите за устойчиво развитие на ООН.“ – допълва Валентина Стоева от фондация „Четене“.
Освен множеството инициативи на детските градини, училищата и библиотеките, видими в социалните мрежи с помощта на хаштаговете #ДенНаЧетенето и #ИновациитеЗапочватСЧетене, във Фейсбук страницата „Ден на четенето – България“ е достъпен и албум с коментари от известни личности, които дадоха своето тълкувание на въпроса „Защо иновациите започват с четене?“.
Сред посланиците са журналистите Светослав Иванов, Георги Тошев, Елица Кънчева, Станислава Цалова, певицата Михаела Филева, писателките Виктория Бешлийска и Петя Кокудева, деканите проф. Веселина Вълканова и проф. Амелия Личева, Георги Ненов от подкаста „Свръхчовекът“, Жюстин Томс, Ива Григорова (БАПРА) и други. Техните отговори ще откриете ТУК.
Денят на четенето ще се проведе на 21 ноември 2025 г., споделят организаторите, които вече имат планове за третото издание.
Инициативата „Ден на четенето – България“ е част от Календара на културните събития на Столична община за 2024 г. и се провежда с подкрепата на Министерството на образованието и науката. Партньори са фондация „Глобални библиотеки“, Българска библиотечно-информационна асоциация, асоциация „Българска книга“, „Аз чета“, дигитална агенция „BookMark“ и „Площад Славейков“.