За нас
Фондация “Четене” надгражда дейността на фондация “Детски книги”, като превръща работещите на терен решения в предложения за институционална промяна чрез обединени усилия на организациите, местната власт и бизнеса. Чрез различните програми и инициативи достигаме до над 2000 училища, детски градини и библиотеки, като целим да развием грамотността от най-ранна възраст.
Проблемът
54% от 15-годишните в България са функционално неграмотни (PISA 2022), което дава ясна представа и за процента на функционално неграмотните възрастни. Те отглеждат деца и затварят кръга на функционалната неграмотност за следващото поколение. До 61% от потенциала си могат да разгърнат децата, родени към 2020 г. в България според Индекса на човешкия капитал на Световната банка. Това би било валидно при завършен пълнен цикъл на образование и най-добри здравни грижи.
Функционално неграмотните хора са:
- податливи на манипулации и дезинформация;
- не умеят да извличат и анализират информация;
- нямат умения да мислят критично и да подхождат креативно към разрешаването на проблеми.
Те са бъдещата работна ръка, която ще развива средата в България. Те са и бъдещите гласоподаватели, които ще предопределят развитието на средата.
Нашето решение: Развитие на грамотността от най-ранна възраст
Проектът ни се фокусира върху развитието на функционалната грамотност от най-ранна възраст чрез четенето за удоволствие от възрастните на децата. Този подход ни позволява да прекъснем порочния кръг на неграмотността и да дадем на децата уменията, необходими им за по-доброто бъдеще. Основите на функционалната грамотност се залагат във възрастта от раждането до около 15-годишна възраст и играят важна роля за развитието на другите видове грамотност като здравната, финансовата и медийната грамотност.
Какво правим
Насърчаваме развитието на функционалната грамотност сред децата чрез четене, като:
- подпомагаме трупането на знания и предоставяме игрови подход към развитието на критично мислене и творческо решаване на проблеми;
- свързваме научните достижения в сферата на четенето и грамотността с нуждите на децата в България;
- развиваме мисленето, любознателността и емоционалната интелигентност на децата;
- прекъсваме порочния кръг на функционалната неграмотност, като включваме възрастните в читателския път на децата им.
Нашите цели
- Поставяме нуждите на децата (от 0 до 16 г.) на фокус;
- Следим световните научни изследвания за четенето и грамотността и ги адаптираме спрямо ситуацията в България;
- Чрез различните проекти и програми свързваме семейството, детската градина/училището, библиотеката, институциите, медиите и бизнеса, за да предложим най-добрите решения за насърчаване на четенето при отделните целеви групи, в отделните райони на страната;
- Работим за промяна на нагласите и развитие на активно общество;
- Подкрепяме децата чрез даване на точните знания на възрастните. Подготвяме основата за изпълнението на всички Цели за устойчиво развитие на ООН.
Основни акценти на проекта „Библиотека в детската градина“
Цел:
Целим да подготвим децата за успехи по-нататък в училище чрез създаването на малки библиотеки в детските градини. Освен библиотеките с висококачествени книги, подходящи за децата на възраст от 3 до 7 години, учителите получават специализирани насоки за ефективна работа с ресурсите, съобразени с научните достижения в сферата на четенето и грамотността.
Основни положения:
- Избор на книги: Внимателно подбрани книги по различни теми, които стимулират любознателността, критическото мислене и креативността.
- Обучение на учителите: В рамките на 2-часова сесия учителите получават специализирани насоки, съобразени с най-новите научни изследвания в сферата на грамотността, които да им помогнат да дообогатят работната си програма и да подпомогнат развитието на възникващата грамотност.
- Включване на родителите: Специални материали за родителите ще подпомогнат споделеното четене у дома и ще затвърдят ефекта от програмата.
- Устойчивост: Библиотеката ще е на разположение и на следващите випуски, което позволява обхващането на още по-голяма група деца.
Въздействие и резултати:
Пилотният проект на фондация „Детски книги“, проведен в периода 2016-2021 г. съвместно с ДГ 29 „Слънце“ – София, показа забележителни резултати по отношение на училищната готовност на децата. Онези, които участваха в програмата, усвоиха за период от около 3 месеца уменията за самостоятелно четене при постъпване в училище, независимо от социално-икономическия статус на родителите им. Измерител на успеха бе интересът към самостоятелно четене за удоволствие, измерен през посещенията на децата в училищната библиотека.
Как можете да ни подкрепите?